REKLAMA

Rząd przyjął projekt, który ma usprawnić działanie Krajowego Rejestru Sądowego

  • Autor: PAP/rs
  • 14 listopada 2017 14:52
Rząd przyjął projekt, który ma usprawnić działanie Krajowego Rejestru Sądowego Projekt przewiduje ułatwienia dla stron przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej oraz przyspiesza i usprawnia działania sądu rejestrowego. (Fot. Shutterstock.com)

Ułatwienia przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej oraz usprawnienie działania sądu rejestrowego, takie mają być skutki noweli ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, której projekt przyjął we wtorek rząd - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu.

• Projekt przewiduje ułatwienia dla stron przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej oraz przyspiesza i usprawnia działania sądu rejestrowego.

• Elektroniczny kontakt z sądem rejestrowym (dotyczy np. wezwań do uzupełnienia braków, doręczeń elektronicznych, składania pism oraz środków zaskarżenia drogą elektroniczną) wyeliminuje konieczność osobistego kontaktu wnioskodawcy z sądem.

• Od 1 marca 2020 r. akta rejestrowe mają być prowadzone w postaci elektronicznej oraz udostępniane w takiej postaci w czytelni akt oraz w ogólnodostępnych sieciach teleinformatycznych.

- Projekt przewiduje ułatwienia dla stron przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej oraz przyspiesza i usprawnia działania sądu rejestrowego. Proponowane rozwiązania są kolejnym etapem reformy prawa gospodarczego, dotyczącej Krajowego Rejestru Sądowego - napisano w komunikacie CIR.

Zgodnie z informacją służb prasowych rządu, przyspieszenie i usprawnienie postępowania rejestrowego oraz ułatwienie kontaktu z sądem ma nastąpić m.in. dzięki wprowadzeniu obowiązku składania wniosków do rejestru przedsiębiorców KRS z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego od 1 marca 2020 r.

- Elektroniczny kontakt z sądem rejestrowym (dotyczy np. wezwań do uzupełnienia braków, doręczeń elektronicznych, składania pism oraz środków zaskarżenia drogą elektroniczną) wyeliminuje konieczność osobistego kontaktu wnioskodawcy z sądem - napisano w komunikacie.

Ponadto od 1 marca 2020 r. akta rejestrowe mają być prowadzone w postaci elektronicznej oraz udostępniane w takiej postaci w czytelni akt oraz w ogólnodostępnych sieciach teleinformatycznych. Przewidziano też wprowadzenie obowiązku sporządzania i składania sprawozdań finansowych w postaci elektronicznej w odpowiednim formacie danych oraz likwidację obowiązku składania sprawozdań finansowych do urzędu skarbowego i automatyczne przekazywanie sprawozdania finansowego z KRS do Ministerstwa Finansów.

Stworzone ma być elektroniczne repozytorium aktów i protokołów notarialnych, z którego elektroniczne wypisy aktów i protokołów notarialnych będą automatycznie przekazywane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego i dołączane do wniosku (bez konieczności fizycznego złożenia przez stronę).

System, w którym składane są wnioski w formie elektronicznej, ma być technicznie powiązany z systemem wpisów (obecnie wymaga to drukowania i przepisywania wniosków w sądzie), a Krajowy Rejestr Sądowy zintegrowany z systemem BRIS (implementacja unijnej dyrektywy).

Poza tym CIR zapowiada: stworzenie sądom możliwości zdyscyplinowania osób zobowiązanych do powołania reprezentantów podmiotu, gdy uchylają się one od wykonania swoich obowiązków; zlikwidowanie instytucji kuratora rejestrowego (wprowadzenie rozwiązania umożliwiającego sądowi ustanowienie kuratora, który będzie uprawniony do reprezentacji podmiotu); stworzenie ogólnodostępnego portalu internetowego umożliwiającego stronom i pozostałym uczestnikom obrotu gospodarczego dostęp do wszystkich dokumentów składanych do KRS oraz umożliwienie pobierania pełnego odpisu z KRS ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości.

Projekt zakłada odciążenie sądów rejestrowych, co związane ma być z wprowadzeniem obowiązku składania sprawozdań finansowych wyłącznie w postaci elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego oraz automatycznego wpisu do rejestru wzmianki o złożeniu sprawozdania finansowego.

- Zgodnie z projektem, wpisy dokonane przed dniem wejścia w życie ustawy pozostaną w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych (RDN) Krajowego Rejestru Sądowego przez 7 lat od daty ich dokonania, wobec skrócenia okresu ujawnienia wpisu w RDN z 10 do 7 lat. Ponadto, przewidziano wprowadzenie możliwości wykreślenia dłużnika z RDN, gdy po dokonaniu wpisu zapadło orzeczenie lub decyzja, z których wynika, że wpisana do rejestru należność nie istnieje lub wygasło zobowiązanie, z którego ona wynika - napisano w komunikacie.

Zmiany mają wejść w życie następnego dnia po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj (1 komentarzy)

  • szoł 2017-11-15 06:32:29
    Te tak zwane ułatwienia to coraz większe utrudnienia, nowe podtki, coraz większa biurokracja, coraz więcej kontroli.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA