Decyzja Ukrainy, która zakazała przejazdu rosyjskim przewoźnikom, pozbawia Rosję lądowych tras transportu towarów do UE - podkreśla we wtorek rosyjska prasa. Gazety wskazują, że decyzja Ukrainy zbiegła się z nierozwiązanym sporem z Polską wokół przewozów towarowych.
"Dla Rosji tranzyt samochodowy przez Ukrainę nie jest tak ważny - główne towary eksportowe (...) dostarczane są innymi środkami transportu" - przypomina w artykule redakcyjnym ekonomiczny dziennik "Wiedomosti". Jednak - wskazuje gazeta - rosyjscy przewoźnicy "stracili teraz wszystkie lądowe trasy dostaw towarów do UE". Dziennik wymienia w tym kontekście Turcję i Polskę, z którą trwają rozmowy o wymianie zezwoleń na transport samochodowy towarów.
"Rosyjscy przewoźnicy już zaczęli wynajmować ciężarówki białoruskie i z państw bałtyckich. To naturalnie prowadzi do wzrostu cen, i to nie tylko w Rosji i na Ukrainie" - wskazują "Wiedomosti".
Dziennik zwraca uwagę na opinie, zgodnie z którymi zakaz tranzytu narusza nie tylko zobowiązania w ramach umów dwustronnych, ale i wobec stron trzecich. "Jeśli nasze kraje nie znajdują się w stanie wojny, powinniśmy wypełniać zobowiązania - wzajemne i wobec stron trzecich" - wskazuje gazeta.
I dodaje: "główne zastrzeżenie dotyczy stanu wojny. Aktywiści ukraińscy uważają Rosję za agresora z powodu Krymu i Donbasu (...); władze ukraińskie nie mogą nie liczyć się z opinią publiczną i niezbyt chcą stawiać przeszkody aktywistom, którzy w ten sposób wprowadzają swego rodzaju +sankcje obywatelskie+ przeciwko Rosji".
"Nie można wykluczyć, że po osiągnięciu porozumienia w sprawie tranzytu samochodowego aktywiści znajdą jeszcze inne cele swojego +hybrydowego oporu+" - prognozują "Wiedomosti".
Ukraina zdecydowała się na zaostrzenie konfliktu wokół tranzytu - ocenia "Kommiersant". "W ten sposób, wraz z Polską (...), Ukraina faktycznie zamknęła rosyjskim ciężarówkom drogę lądową do UE. Jednak na tych działaniach korzystają tylko kraje bałtyckie i Białoruś" - ocenia dziennik.
Przywołuje szacunki firmy FM Logistic Customs, zgodnie z którymi wybór okrężnych tras doprowadzi do wzrostu kosztów transportu o 300-500 dol. od ciężarówki.
Czytaj dalej na Portalspozywczy.pl
KOMENTARZE (1)
Do artykułu: Rosja: Ukraina zamknęła rosyjskim ciężarówkom drogę do Europy