Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023: Rząd chce budować taniej. Rozważa pomysł dwóch kopert

Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023: Rząd chce budować taniej. Rozważa pomysł dwóch kopert
Naszym strategicznym celem jest racjonalne i realne obniżenie kosztów budowy dróg - mówi Jerzy Szmit (fot.: http://mib.gov.pl)

- Nasi poprzednicy nie pracowali według określonej strategii. Myślę, że poddali się takiemu sposobowi myślenia: byleby coś się budowało, byleby coś się oddało, byleby na coś wydawano pieniądze. Natomiast tam, gdzie trzeba było przemyślanej polityki, tam jej nie było. Naszym celem jest racjonalne i realne obniżenie kosztów budowy dróg w Polsce - mówi Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

W listopadzie zapowiadaliście, że podejmiecie działania w zakresie Programu Budowy Dróg. Na jakim etapie są te prace i jakie są najbliższe zamierzenia?

Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa: - Mamy wytyczone dwa strategiczne cele. Pierwszym z nich jest dopinanie ciągów komunikacyjnych. Ogromny wysiłek, jaki został wykonany w ostatnich latach, przynosi niestety efekty mniejsze od poniesionych nakładów. Występują nadal wąskie gardła, przerwy w sieci autostrad i dróg ekspresowych.

Co jest tego przyczyną?

- Nasi poprzednicy nie pracowali według określonej strategii. Myślę, że poddali się takiemu sposobowi myślenia: byleby coś się budowało, byleby coś się oddało, byleby na coś wydawano pieniądze. Natomiast tam, gdzie trzeba było przemyślanej polityki, tam jej nie było. Brakowało też chyba myślenia w kategoriach całej sieci komunikacyjnej. Ulegali również presji lokalnych środowisk politycznych.

Nie chcę mówić o konkretnych drogach, ponieważ każda droga w Polsce jest potrzebna i Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), opiewający na kwotę blisko 200 mld zł, który nam pozostawiono, musi być kiedyś zrealizowany, a nawet powinien mieć szerszy zakres.

I tu dochodzimy do naszego drugiego strategicznego celu, którym jest racjonalne i realne obniżenie kosztów budowy dróg w Polsce.

- Racjonalne czyli takie, które zapewni odpowiednią jakość, wytrzymałość i warunki techniczne, jakie muszą spełniać europejskie drogi. Ale jednocześnie mają to być drogi, które będą podatnika mniej kosztowały. Chcę podkreślić, że my nie szukamy oszczędności, ale realnego obniżenia kosztów, by więcej dróg wybudować i zmodernizować. Wszystkie pieniądze, które uda nam się zaoszczędzić, będą przeznaczane na budowę następnych dróg i realizację kolejnych zadań.

Branży budowlanej mówimy, że naszym celem nie jest ograniczanie wydatków na drogi, ale wybudowanie więcej kilometrów dróg za te same pieniądze. Firmy budowlane nie muszą się obawiać, że będziemy rynek ograniczać. Wręcz przeciwnie, chcemy go jeszcze bardziej rozwijać.

Co już zostało zrobione?

- Została powołana przy ministerstwie grupa sterująca, w skład której wchodzą przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, środowisk naukowych, wykonawców, projektantów, Związku Zawodowego „Solidarność”. W grupie tej dyskutujemy, w jaki sposób osiągnąć te cele, które wymieniłem. Określono wstępnie kilka tematów oraz możliwych zakresów tematycznych.

Pierwszy obszar to zmiana przepisów, które regulują budownictwo drogowe w Polsce. Obejmują one np. kwestie dotyczące ochrony przyrody, prowadzenia prac archeologicznych itp. Są to kwestie bardzo drogie i znacząco wpływają na ogólny koszt budowy.

Czy jakieś konkretne projekty legislacyjne się już pojawiły?

- Oczywiście projekty już się pojawiają, ale nie chciałbym na razie tego pokazywać, są to bowiem bardzo wstępne propozycje. Niemniej jednak już te pierwsze efekty są bardzo interesujące.

 

×

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!