REKLAMA

Premier zapowiada budowę nowej linii kolejowej

  • Autor: PAP
  • 18 sierpnia 2015 21:43
Premier zapowiada budowę nowej linii kolejowej Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Premier Ewa Kopacz zapowiedziała w Krakowie, że będzie dążyć do budowy nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna. Jej zdaniem inwestycja mogłaby zostać sfinansowana z oszczędności pochodzących z realizacji innych zadań kolejowych i drogowych.

Budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii Chabówka - Nowy Sącz w woj. małopolskim jest najkosztowniejszym zadaniem zawartym w Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski. Z kolei w projekcie Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. inwestycja została umieszczona na liście rezerwowej. Szacowana wartość inwestycji według różnych źródeł to od 6 do 9 mld zł.

"Oczywiście kolej jest dość wysoko na liście rezerwowej, ale będę robić wszystko, żeby w ramach oszczędności, które w tej chwili już widzimy po pierwszych inwestycjach, ta inwestycja została zrealizowana w tym programie" - zadeklarowała premier Kopacz podczas briefingu po wtorkowym wyjazdowym posiedzeniu rządu w Krakowie.

Jak zaznaczyła, planowane inwestycje kolejowe w regionach mają zostać skoordynowane z rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. "Wtedy, kiedy będziemy ogłaszać krajowy program budowy dróg i autostrad (..) to również będzie dotyczyło kolei. Chciałabym, żeby tam rozpoczęły się prace w ramach dokumentacji i przyspieszenia pewnych inwestycji, które są strategiczne dla takich regionów, jak choćby Małopolska" - zaznaczyła.

Na początku miesiąca o budowę nowej linii kolejowej w Małopolsce zaapelowało do premier Ewy Kopacz ponad 30 burmistrzów, wójtów, posłów i senatorów z regionu. Według nich nowa linia ma strategiczne znaczenie dla całej południowej części Małopolski, a jej budowa jest szansą na rozwiązanie problemów komunikacyjnych aż trzech regionów: Beskidu Wyspowego, Podhala i Sądecczyzny. Umożliwi stworzenie konkurencyjnych czasów przejazdu pociągów, w stosunku do transportu drogowego, w relacjach Kraków - Nowy Sącz/Zakopane.

Pod koniec zeszłego miesiąca PKP PLK SA zdecydowały o wyborze wariantu budowy nowej linii oraz modernizacji istniejącej linii Chabówka - Nowy Sącz w woj. małopolskim.

Przedsięwzięcie potocznie nazywane "Podłęże - Piekiełko" zakłada wybudowanie 58,5 km nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia będzie się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie zmodernizowana.

Komitet Inwestycyjny PKP Polskie Linie Kolejowe SA do dalszych analiz wybrał wariant rekomendowany przez autorów studium wykonalności. Obejmuje on wariant 1A budowy nowych linii nr 622 i 623 Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz opcję 4 modernizacji linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz.

Wariant 1A zakłada wybudowanie 58,5 km nowych torów kolejowych. Na trasie będzie zlokalizowanych 11 tuneli o łącznej długości ok. 11,7 km oraz 7 estakad o łącznej długości ok. 6,4 km. Nowe linie kolejowe nr 622 i 623 będą liniami dwutorowymi z wyjątkiem jednotorowych odcinków Szczyrzyc - Tymbark oraz Szczyrzyc - Mszana Dolna. Ich parametry techniczne pozwolą na jazdę pociągów z prędkością 160 km/h.

Jak podkreślają autorzy projektu, odcinek nowej linii został zaprojektowany tak, aby ominąć jak najwięcej istniejących oraz planowanych zabudowań, jednocześnie nie ograniczając parametrów technicznych linii. Ograniczenie prędkości wprowadzono jedynie w rejonie stacji Tymbark.

Opcja 4 modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz zakłada, że jej długość po zakończeniu inwestycji będzie wynosić 74,5 km. Na trasie planowana jest budowa estakady o długości ok. 1,1 km (okolice Limanowej) oraz dwóch tuneli o łącznej długości ok. 5,8 km (powiat limanowski).

Opcja ta zakłada osiągnięcie prędkości przejazdu pociągu do 120 km/h. W celu zmniejszenia kosztów inwestycji (ograniczenie ilości estakad i tuneli oraz wyburzeń) na kilku krótkich odcinkach będą lokalne ograniczenia prędkości do 80 km/h, a między Mszaną Dolną i Tymbarkiem do 60 km/h.

Według wstępnych prognoz, czasy przejazdu na odcinku Kraków - Mszana Dolna wyniesie ok. 45 min. Do około jednej godziny skróci się czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza. Podróż z Krakowa do Zakopanego ma zająć poniżej dwóch godzin.

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA