Polska wyśle Komisji Europejskiej wyjaśnienia w sprawie Mierzei Wiślanej

Polska wyśle Komisji Europejskiej wyjaśnienia w sprawie Mierzei Wiślanej
Plany zakładają, że kanał będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości. Fot. elblag.gdansk.lasy.gov.pl

W ciągu dwóch lub trzech miesięcy Polska prześle do Komisji Europejskiej odpowiedzi dotyczące wpływu planowanego przekopu przez Mierzeję Wiślaną na środowisko naturalne - zapowiedział wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Krzysztof Kozłowski.

Kozłowski spotkał się w poniedziałek w Brukseli z szefem gabinetu unijnej komisarz transportu Violety Bulc. Jak powiedział, przekonywał, że budowa przekopu przez Mierzeję Wiślaną to "bardzo ważne, strategiczne wydarzenie dla Polski, a również dla całej UE".

"Przekop przez Mierzeję Wiślaną umożliwi rozwój portu w Elblągu oraz będzie spełniał cele o charakterze strategicznym, związane z obronnością i bezpieczeństwem państwa polskiego w północno-zachodniej części kraju" - powiedział Kozłowski. Dodał, że obecnie port w Elblągu jest w stanie przeładować rocznie ok. 330 tys. ton ładunku, zaś istniejąca infrastruktura pozwala na przeładunek 1 mln ton towarów, ale do tego potrzebny jest przekop przez Mierzeję, który "otworzy ten port na świat".

"Nasze stanowisko przyjęto z dużą dozą życzliwości. Natomiast to, co podkreśliła KE - a my, jako Polska zdajemy sobie z tego sprawę - musimy prowadzić pogłębione prace i pogłębiony dialog w sferze związanej z ochroną środowiska - dodał wiceminister. - Stanowisko ministerstwa gospodarki morskiej jest jednoznaczne: Chcemy budować przekop przez Mierzeję Wiślaną, chcemy uwzględnić aspekt ekonomiczny, ale również chcemy uwzględnić te wszystkie kwestie, które są związane z ochroną środowiska".

Kozłowski zapowiedział, że w ciągu kilku miesięcy polski rząd odpowie na dodatkowe pytania KE związane z oddziaływaniem planowanej inwestycji na środowisko. Chodzi przede wszystkim o spełnianie wymogów dyrektyw dotyczących ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiego ptactwa.

"W ciągu dwóch, trzech miesięcy przygotujemy bardzo rzetelne i rzeczowe odpowiedzi, tak, aby już w sposób niebudzący wątpliwości przekonać KE do naszej idei i do naszego programu" - powiedział wiceminister.

O przekopanie Mierzei Wiślanej i utworzenie kanału żeglugowego od lat zabiegają samorządowcy z Warmii i Mazur, szczególnie władze Elbląga. Przeciwni są mieszkańcy Krynicy Morskiej, a także ekolodzy, wskazujący na potrzebę ochrony cennych siedlisk.

Plany zakładają, że kanał będzie miał 1,1 km długości i 5 metrów głębokości. Przy kanale będzie wybudowana śluza o długości 200 metrów, dzięki której różnica w poziomach wód w Zalewie Wiślanym i w Bałtyku będzie wyrównywana. Będzie ona także zapobiegać mieszaniu się wód z obu akwenów i zanieczyszczeniu bałtyckich plaż. W kanale będzie także stanowisko postojowe dla jednostek, które będą czekać na wejście do śluzy.

Czytaj też: Minister gospodarki morskiej ma duże wyzwania

Przebywający z dwudniową wizytą w Brukseli Kozłowski spotka się we wtorek z szefem gabinetu komisarz UE ds. rynku wewnętrznego Elżbiety Bieńkowskiej. Poinformował on, że rozmowa ta ma na celu przygotowanie wizyty ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka, który w przyszłym miesiącu ma złożyć w KE notyfikację dotyczącą ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego.

Na podstawie notyfikacji Komisja Europejska zbada, czy ustawa jest zgodna z prawem UE. "Mamy pewność, że ustawa o odbudowie przemysłu stoczniowego spełnia najwyższe standardy unijne i jest w pełni zgodna z prawem UE" - podkreślił Kozłowski.

 

×

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!