XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Polska powinna stawiać na samochody elektryczne i biopaliwa drugiej generacji

Polska powinna stawiać na samochody elektryczne i biopaliwa drugiej generacji
Elektryczny samochód w Amsterdamie. Fot. pixabay

• Polska powinna stawiać na upowszechnienie stosowania samochodów o napędzie elektrycznym i rozwój biopaliw drugiej generacji.
• W naszym kraju powinny też zacząć obwiązywać nowe normy paliwowe dla samochodów ciężarowych - uważają przedstawiciele Koalicji Klimatycznej.

Ekspert Koalicji Klimatycznej prof. Zbigniew Karaczun z SGGW podkreślił na poniedziałkowej konferencji prasowej, że widzi trzy główne kierunki, w których Polska powinna się rozwijać, jeśli chodzi o transport - samochody o napędzie elektrycznym, nowe normy paliwowe dla samochodów oraz wykorzystywanie biopaliw drugiej generacji.

Czytaj też: Rząd: mniej na promocję biopaliw, więcej na wydatki społeczne

Jego zdaniem szersze wykorzystywanie samochodów o napędzie elektrycznym może służyć transformacji energetycznej. "Samochody elektryczne można rozpatrywać również jako mobilne akumulatory energii - do stabilizacji dostaw do sieci z niestabilnych odnawialnych źródeł energii" - mówił na poniedziałkowej konferencji "Transport a bezpieczeństwo energetyczne Polski". Dodał, że rozwój samochodów elektrycznych musi iść w parze z rozwojem OZE. "Nie ma sensu rozwój samochodów elektrycznych, jeśli ta energia będzie pochodziła ze spalania węgla" - zaznaczył.

W przypadku wdrażania nowych norm paliwowych - jak powiedział - ważne jest wdrażanie nowych norm emisyjnych dla samochodów ciężarowych. "Samochody ciężarowe to tak naprawdę tylko 4 proc. całej floty samochodowej, ale są odpowiedzialne za 25 proc. emisji" - wyjaśnił. Zaznaczył, że wiele krajów - jak USA czy Japonia - podejmuje działania w tym kierunku, ale w UE niewiele dzieje się w tym zakresie. "Jest potrzebny nacisk na KE, żeby w tym obszarze wprowadzono nowe regulacje" - zaznaczył.

W kwestii biopaliw - jak mówił - trzeba odchodzić od tych pierwszej generacji. "Ich rozwój w UE powoduje znaczące szkody środowiskowe, zwłaszcza w krajach rozwijających. To jest przede wszystkim wycinanie lasów tropikalnych na rzecz tworzenia farm palmy olejowej i innych farm przemysłowych, w których produkowane są biopaliwa pierwszej generacji czy komponenty do biopaliw pierwszej generacji. Wprowadzenie rynku biopaliw drugiej generacji jest szansą również na innowacyjny rozwój w Polsce i produkcję paliw samochodowych znacznie mniej emisyjnych i bezpieczniejszych dla środowiska, niż to ma miejsce obecnie" - powiedział. Biopaliwa drugiej generacji to wszelkiego rodzaju biopaliwa otrzymywane z materiałów, które nie stanowią konkurencji dla żywności, np. odpady produkcji rolnej.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polska powinna stawiać na samochody elektryczne i biopaliwa drugiej generacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!