Polacy nie chcą zmian rządu w przepisach o pośrednictwie kredytowym

Polacy nie chcą zmian rządu w przepisach o pośrednictwie kredytowym
Rząd chce zmina w zapisach o pośrednictwie kredytowym. (fot.:pixabay.com/domena publiczna)

• Według badań, wybór kredytu hipotecznego jest trudny dla 85 proc. Polaków, a 3/4 badanych chciałoby, żeby ktoś im w tym pomógł.
• Większość Polaków dobrze ocenia porady doradców bankowych oraz pośredników kredytowych, jednak ci drudzy lepiej wypadają w ocenie uczciwości i niezależności.
• Z tych samych badań Maison&Partners aż 92 proc. Polaków nie chce zmian w przepisach o pośrednictwie kredytowym w proponowanym przez rząd kształcie.

Od tygodni toczy się debata o kształcie ustawy o kredycie hipotecznym oraz nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami. Profesjonalni pośrednicy kredytowi są zdania, że nowe regulacje są niezbędne do rozwoju odpowiedzialnego rynku i bezpieczeństwa kredytobiorców. Jednak niektóre z proponowanych przez rząd zapisów, będą miały bardzo negatywny wpływ na całą branżę, mogąc wręcz doprowadzić do jej upadku. Mowa o zakazie wynagradzania pośredników przez banki i przerzucenie płatności za usługi pośredników i doradców kredytowych na klientów.

O zdanie Polaków na ten temat zapytała Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych i ANG Spółdzielnia Doradców Kredytowych przy pomocy domu badawczego Maison&Partners.

Polacy nie chcą sami wybierać kredytu

Z badań wynika, że dla 85 proc. Polaków wybór dobrego kredytu hipotecznego jest trudny, a 76 proc. badanych chciałoby, aby ktoś im pomógł w podjęciu decyzji. Jest to zdanie zarówno osób, które już przechodziły przez proces kredytowy, jak i tych, które dopiero zamierzają wziąć kredyt. Osoby, które spłacają obecnie kredyt, aż w 43 proc. przypadków korzystali z pomocy pośrednika kredytowego. Natomiast 64 proc. tych, którzy dopiero rozważają taką decyzję, wyraża chęć skorzystania z jego porad.

Czytaj też: Powstanie podkomisja dotycząca kredytów frankowych

- Zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie badań, by móc potwierdzić to, co ci z nas, którzy na co dzień zajmują się pośrednictwem kredytowym wiedzą - że pełnimy ważną rolę społeczną, że znakomita większość z prawie 20 tys. ludzi pracujących w tej branży rzetelnie i uczciwie wykonuje swoją pracę. Polacy chcą pośredników i bezpłatnego do nich dostępu– tłumaczy Artur Nowak – Gocławski z ANG Spółdzielni Doradców Kredytowych, Przewodniczący Komitetu KPF.

Jeżeli przepisy wejdą w życie w proponowanym przez rząd kształcie, zaledwie 29 proc. Polaków, którzy już spłacają kredyt, skorzystałoby ponownie z usług pośrednika. Jeszcze gorzej na płatne usługi pośredników reagują osoby, które decyzje kredytowe mają przed sobą – tylko 20 proc. z nich gotowych jest na dodatkowe koszty. Dla porównania, gdyby w tej kwestii przepisy się nie zmieniły, to skorzystanie z takich usług deklaruje aż 2/3 Polaków.

80 proc. kredytobiorców jest zadowolonych z pomocy pośrednika

W badaniu zapytano także, jak pracę pośrednika oceniają osoby, które skorzystały z jego usług. Okazuje się, że aż dla 80 proc. osób porady były pomocne, rzetelne i wiarygodne oraz świadczyły o dużym rozeznaniu w rynku. Podobnie osoby te oceniały doradztwo pracowników banku, jednak pośrednicy zostali ocenieni jako bardziej uczciwi i niezależni. Pomimo tak dobrej oceny pracy pośredników kredytowych, zaledwie 1/3 osób spłacających kredyt, zdecydowałaby się na ponowne skorzystanie z ich usług, jeżeli byłyby one płatne.

 

×

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!