Podatek obrotowy a zyskowność sieci handlowych

Podatek obrotowy a zyskowność sieci handlowych
Podatek obrotowy dla sieci handlowych w centrum kampanii. Fot. PTWP

Na początku września PiS ma podjąć ostateczną decyzję, czy w planach partii jest forsowanie pomysłu wprowadzenia podatku obrotowego dla sieci handlowych, po ewentualnych wygranych wyborach. Zdaniem analityków banku Espirito Santo Investment Bank, gdyby doszło do wprowadzenia podatku w kształcie proponowanym w 2012 r. (2 proc. dla największych detalistów), wielkie sieci byłyby w stanie "wytrzymać wyższe koszty" i utrzymać swoją zyskowność.

Analitycy BESI zauważają, że marża brutto pomiędzy dużymi detalistami a małymi sklepami jest dużo większa niż 2 proc., więc pozostawia to wiele miejsca dużym sklepom na utrzymanie swojej pozycji rynkowej, nawet gdyby ich przewaga cenowa spadła o 2 proc.

PiS w projekcie ustawy o podatku od handlu detalicznego (wrzesień 2012 r.) definiuje kwartalne stawki podatku w następujący sposób:

  • przy podstawie opodatkowania (czyli obrotach w danym kwartale) wynoszącej od ponad 2 mln zł do 4 mln zł sieci miałyby zapłacić 0,5 proc. nadwyżki (od ponad 2 000 000 zł);
  • przy obrotach od ponad 4 do 10 mln zł podatek wynosiłby 10 000 zł oraz 1,5 proc. nadwyżki (od ponad 4 mln zł);
  • przy podstawie ponad 10 mln zł - podatek to 100 000 zł oraz 2 proc. nadwyżki (od ponad 10 000 000 zł).

Zwolnienie od podatku byłoby możliwe u podatników, których wartość dostaw opodatkowanych nie przekroczyła łącznie w danym kwartale kwoty 2 000 000 zł. Podstawą opodatkowania byłby obrót, rozumiany jako kwota należna z tytułu dostawy towarów pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT.

Podatek od handlu detalicznego miałby być płacony w okresach kwartalnych. Podatnicy będą zobowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

3 mld zł z podatku od supermarketów

Projekt definiuje w ustawie obiekty handlowe jako budynki o powierzchni sprzedaży przekraczającej 250 mkw. W projekcie znalazł się też zapis mówiący, że podatek od handlu detalicznego stanowi w równych częściach dochód budżetu państwa oraz dochód gmin. Dochód przypadający na daną gminę stanowić będzie połowę należnego podatku od handlu detalicznego z tytułu opodatkowanych transakcji realizowanych w obiektach handlowych zlokalizowanych na jej terenie. Zgodnie z szacunkami planowane wpływy do budżetu z tytułu 3 mld zł z podatku od supermarketów.

Podatek = zwolnienia?

Zdaniem analityków PwC, którzy sporządzili raport dotyczący skutków  wprowadzenia w Polsce podatku od supermarketów na wzór węgierski (6 proc. przychodów) zwolnionych mogłoby zostać blisko 90-100 tys. pracowników handlu (redukcja o ponad 8 proc.).

Jednak jak wyliczył portal dlahandlu.pl, 12 największych zagranicznych sieci handlowych (m.in. Biedronka, Tesco, Lidl, Auchan, Kaufland, Carrefour, E.Leclerc, Metro Selgros, Aldi, Netto) w Polsce zatrudniają razem 184 tys. osób z 2 milionów pracujących w handlu. Ponieważ węgierska konstrukcja podatku uderza głównie w największe sieci detaliczne oznacza to, że w polskich warunkach redukcja pracowników o 90-100 tys. osób musiałaby oznaczać zwolnienie 50 proc. zatrudnionych w największych sieciach handlowych.

Podatek = niższe wpływy do budżetu?

Jak wyliczyli analitycy PwC, planowane obciążenia międzynarodowych koncernów węgierską wersją podatku niesie ze sobą również ubytek wpływów do budżetu państwa z tyt. CIT (min. 400 mln zł) oraz VAT (ok. 1,5 mld zł).

Jednak jak obliczyła wywiadownia gospodarcza Bisnode w 2013 roku ogółem 175 sieci handlowych z sektora sprzedaży detalicznej odprowadziło 440 mln zł z tytułu podatku dochodowego – było to tylko 0,47 proc. ich przychodów. Oznaczałoby to, że wyliczone przez PwC 400 mln podatku CIT płacą jedynie największe zagraniczne koncerny, gdy w rzeczywistości na kwotę 440 mln podatku CIT składają się podatki od 175 sieci handlowych.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Podatek obrotowy a zyskowność sieci handlowych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!