XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

NIK: Potrzebne wspólne działania ministrów finansów i infrastruktury w zakresie polskich dróg

NIK: Potrzebne wspólne działania ministrów finansów i infrastruktury w zakresie polskich dróg
NIK twierdzi, że minister finansów i minister infrastruktury powinni wypracować nowe rozwiązania (fot.: Jakub Szestowicki/flickr.com/CC BY-SA 2.0)

- Koszty utrzymania dróg krajowych mogłyby być niższe, gdyby instytucje odpowiedzialne za ich stan rzetelnie monitorowały i analizowały wydatki - oceniła Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie o utrzymaniu i remontach dróg.

NIK zwraca uwagę, że zarządcy dróg słabo sprawdzali i nadzorowali usługi utrzymania dróg i w efekcie wykonawcy nie zawsze wywiązywali się ze zleconych i opłaconych prac.

Jak wskazano, przygotowanie do zimowego utrzymania dróg w GDDKiA oraz w jej oddziałach w Gdańsku, Łodzi, Olsztynie i we Wrocławiu przebiegało nieterminowo i niewłaściwie. Stwierdzono wielotygodniowe opóźnienia, w skrajnym przypadku wynoszące nawet 90 dni.

- Mimo rażących różnic w kosztach bieżącego utrzymania 1 km drogi, GDDKiA za najbardziej ekonomiczny i optymalny uznała system „Utrzymaj Standard”. System ten został wdrożony przez wojewódzkie oddziały Generalnej Dyrekcji, mimo iż kalkulacje kosztów wskazały, że nie było to zawsze rozwiązanie najkorzystniejsze - podała NIK.

W ocenie NIK, Generalny Dyrektor przedwcześnie i bez uzasadnienia uznał, że utrzymanie dróg krajowych w modelu „Utrzymaj Standard” jest bardziej ekonomiczne.

Kontrola wykazała, że ryczałtowe rozliczanie zimowego utrzymania dróg w systemie „Utrzymaj Standard” nie zawsze jest rozwiązaniem najkorzystniejszym (np. w przypadku łagodnych zim).

NIK twierdzi, że konieczne jest podjęcie przez ministra finansów działań polegających na:
wypracowaniu, wspólnie z ministrem właściwym ds. transportu, skutecznych działań w kierunku
zwiększenia środków finansowych przeznaczonych na bieżące utrzymanie sieci dróg krajowych
oraz remonty tych dróg, celem zmniejszenia zjawiska degradacji dróg.

Czytaj cały artykuł tutaj.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: NIK: Potrzebne wspólne działania ministrów finansów i infrastruktury w zakresie polskich dróg

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!