Miliardy złotych potrzebne na inwestycje na polskich rzekach

Miliardy złotych potrzebne na inwestycje na polskich rzekach
Marek Gróbarczyk, szef resortu oraz jego zastępca Jerzy Materna przedstawili szczegóły strategii, której celem jest rozwój dróg wodnych w Polsce do 2020 roku z perspektywą do roku 2030 (fot. facebook.com)

• Kierownictwo Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej spotkało się dziś (11 marca) we Wrocławiu z wojewodą dolnośląskim Pawłem Hreniakiem.
• W trakcie wizyty Marek Gróbarczyk, szef resortu oraz jego zastępca Jerzy Materna przedstawili szczegóły strategii, której celem jest rozwój dróg wodnych w Polsce do 2020 roku z perspektywą do roku 2030.
• Podali również szacunkowe koszty jej realizacji.

Minister Gróbarczyk przypomniał, że w sieci dróg wodnych o międzynarodowym znaczeniu (określa je ONZ-etowska Konwencja AGN) ujęte są trzy śródlądowe szlaki wodne przebiegające przez terytorium Polski. Jest to szlak E-30, który łączy Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie (obejmując na terenie Polski Odrę, od Świnoujścia do granicy z Czechami); szlak E-40, łączący Morze Bałtyckie w Gdańsku z Dnieprem w rejonie Czarnobyla i dalej przez Kijów, Nową Kachowkę i Chersoń z Morzem Czarnym (obejmuje na terenie Polski Wisłę od Gdańska do Warszawy, Narew oraz Bug do Brześcia) i szlak E-70, łączący Holandię z Rosją i Litwą (na terenie Polski obejmuje Odrę od ujścia kanału Odra-Hawela do ujścia Warty w Kostrzynie, drogę wodną Wisła-Odra oraz od Bydgoszczy dolną Wisłę i Szkarpawę lub Wisłę Gdańską).

Jak zapowiedzieli przedstawiciele resortu chcą, aby Polska przystąpiła do Porozumienia AGN, co powinno nastąpić jeszcze w tym roku.

Do priorytetów strategii ministerstwo zalicza:

- osiągnięcie na Odrzańskiej Drodze Wodnej międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie jej w europejską sieć dróg wodnych (wcześniej apelował o to samorząd województwa śląskiego, a także marszałkowie województw dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego);

- uzyskanie znacznej poprawy warunków nawigacyjnych na drodze wodnej rzeki Wisły;

- rozbudowę dróg wodnych E-70 i E-40 (połączenie Odra-Wisła-Zalew Wiślany i Warszawa-Brześć), a także rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz śródlądowych dróg wodnych.

Czytaj cały artykuł tutaj.

 

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!