Marek Gróbarczyk: Za dwa lata poznamy miejsce przekopu przez Mierzeję Wiślaną

Marek Gróbarczyk: Za dwa lata poznamy miejsce przekopu przez Mierzeję Wiślaną
Minister ocenił, że wykonanie prac przewidzianych w przetargu potrwa około dwóch lat. (Fot. PTWP/Paweł Pawłowski)

Decyzja o wyborze dokładnej lokalizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną zapadnie za dwa lata; opóźnia ją konieczność oceny oddziaływania inwestycji na środowisko - powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

"Jesteśmy przy końcu przetargu, który wyłoni wykonawcę robót projektowych, prac związanych z oceną oddziaływania przekopu na środowisko oraz raportem geologicznym. Po zakończeniu tych prac podejmiemy decyzję o dokładnej lokalizacji" - powiedział Gróbarczyk w TVP Info. Dodał, że ze względu na warunki ekologiczne i ukształtowanie terenu, najlepszą lokalizacją dla przekopu wydają się okolice Nowego Światu między Przebrnem a Skowronkami.

Minister ocenił, że wykonanie prac przewidzianych w przetargu potrwa około dwóch lat. "Chcemy być w zgodzie ze wszystkimi normami i dyrektywami Komisji Europejskiej, jesteśmy z nią w stałym kontakcie. Nie przewidujemy żadnej drogi na skróty" - dodał. Zapewnił, że w 2022 r. pierwszy statek przepłynie z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany.

Zapytany o rządowy plan udrożnienia śródlądowych dróg wodnych Gróbarczyk powiedział, że w ciągu dwóch lat zostanie oddany dla żeglugi odcinek Odry i Kanału Gliwickiego między Gliwicami a Opolem. Według ministra inwestycja ma umożliwić przewóz 2 mln ton węgla rocznie na potrzeby nowego bloku elektrowni w Opolu.

Pytany o perspektywy utrzymania na rynku sprzedanej Funduszowi Inwestycyjnemu Mars Stoczni Szczecińskiej, Gróbarczyk powiedział, że wchodzi ona na rynek w dogodnym momencie, ponieważ problemy finansowe przeżywają stocznie w krajach Dalekiego Wschodu. Podkreślił, że stocznia weźmie udział w odbudowie polskiej Marynarki Wojennej i floty rybackiej oraz budowie żeglugi śródlądowej. Przypomniał, że w drugim kwartale bieżącego roku zostanie położona stępka pod pierwszy prom budowany w Szczecinie na zlecenie Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

W Sejmie odbyło się w czwartek (26 stycznia) pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Inwestycja ma się zakończyć w 2022 r., a jej koszt wyniesie ok. 880 mln zł.

Po dyskusji projekt ustawy został skierowany do dalszych prac w Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Omawiając główne założenia przekopu przez Mierzeję Wiślaną podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Paweł Brzezicki podkreślił, że inwestycja ta ma być realizowana ze względu "na nadrzędny interes publiczny, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności państwa".

"Jej realizacja zapewni m.in. swobodny dostęp do portów Zalewu Wiślanego oraz rozszerzenie wachlarza działań jednostek Sił Zbrojnych RP na jednostki patrolowe, rozminowania oraz reagowania kryzysowego i Straży Granicznej (...) Powstanie drogi wodnej podlegającej w całości polskiej jurysdykcji będzie również gwarancją swobodnej żeglugi statków wszystkich bander do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego" - tłumaczył wiceminister.

Odpowiadając na pytania posłów wiceminister zapewnił, że planowana inwestycja nie zagrozi środowisku naturalnemu. "Znikną cztery gniazda kormoranów, może też zniknąć kilka buków z rezerwatu. Cała natomiast równowaga systemu ekologicznego zostanie polepszona przez napływ świeżej wody z Bałtyku" - przekonywał.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Marek Gróbarczyk: Za dwa lata poznamy miejsce przekopu przez Mierzeję Wiślaną

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!