• Szef Platformy Budowlanej Pracodawców RP i Strabagu docenia możliwość powrotu do PPP przy budowie dróg. Pozytywnie ocenił też zapowiedź utworzenie Narodowego Forum Kontraktowego.
• Oszczędzanie na ochronie środowiska wymaga zaś - jego zdaniem - „głębszej refleksji i zastanowienia”.
W ubiegłym tygodniu kierowane przez Andrzeja Adamczyka Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przedstawiło rekomendacje Komitetu sterującego ds. optymalizacji procesu realizacji inwestycji drogowych. Dziś do zawartych w nich pomysłów odniósł się Wojciech Trojanowski, przewodniczący Platformy Budowlanej Pracodawców RP i członek zarządu firmy Strabag.
Jak stwierdza wypracowanie rekomendacji oraz propozycji dotyczących optymalizacji procesu inwestycyjnego związanego z budową dróg w Polsce to ważny krok w kierunku „przyspieszenia ich budowy, urealnienia kosztów i zbudowania poprawnych relacji między stronami”. Zdaniem Trojanowskiego jednym z najważniejszych rozwiązań, które jak wynika z zapowiedzi rządowych mają szansę wejść w życie, jest utworzenie Narodowego Forum Kontraktowego.
– Zadaniem tego organu będzie zadbanie o standaryzację wzorów umów i procedur przetargowych. Wypracowane wspólne standardy powinny zadbać o właściwy i sprawiedliwy podział ryzyk, oraz określić realne i sprawiedliwe warunki gwarancji na kontraktach wykonawczych. Naszym zdaniem najkorzystniejsze byłoby zastosowanie okresów gwarancji takich, jakie występują na innych rynkach, czyli 5 lat. Korzystne i racjonalne będzie także dążenie do ograniczenia udziału w procesie przetargowym „firm teczek”, czyli ograniczenia dotyczące podwykonawców. Doceńmy firmy, które dbają o swój potencjał i o pracowników, zapewnijmy także godne warunki pracy. W tym pojęciu mieszczą się także regulacje dotyczące zasad zatrudniania oraz wysokości stawek w tym minimalnej stawki godzinowej. Powinniśmy dążyć do poprawy warunków pracy w sektorze budowlanym. Tylko tak będziemy mogli zwiększać naszą konkurencyjność także w zakresie warunków kontraktowych - podkreśla Wojciech Trojanowski.
Czytaj dalej na PortalSamorządowy.pl
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Jak branża budowlana zapatruje się na nowe pomysły drogowe ministerstwa infrastruktury?