XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Gróbarczyk: Bez rozwoju gospodarki morskiej nie będzie reindustrializacji Polski

Gróbarczyk: Bez rozwoju gospodarki morskiej nie będzie reindustrializacji Polski
Minister wymienił żeglugę jako jeden z najistotniejszych składników wpływających na kondycję gospodarki morskiej (fot.:mgm.gov.pl)

Bez rozwoju gospodarki morskiej i przemysłu stoczniowego nie będzie reindustrializacji kraju – powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Minister wymienił żeglugę jako jeden z najistotniejszych składników wpływających na kondycję gospodarki morskiej. "Żegluga w oparciu o naszych armatorów, ale nie tylko armatorów państwowych, stanowi domknięcie funkcjonowania przemysłu stoczniowego. Naszym celem jest skoordynowanie działań, żeby większość tego, co możemy zrobić było wykonane w kraju, oczywiście w oparciu o warunki rynkowe. Odtworzenie floty czy budowę nowych jednostek powinniśmy głównie opierać o rodzime stocznie" - dodał.

Minister wspomniał też o działalności portów. "Rozwijają się one bardzo dobrze. Największą bolączką pozostaje jednak wciąż dostęp do portów - zarówno od strony lądowej, jak i morskiej. Nasze porty powinny być liderami wśród portów Unii Europejskiej, choć wydaje się to jeszcze dziś daleką przyszłością" - ocenił.

Czytaj też: Adamczyk: Droga ekspresowa S3 zostanie wybudowana do granicy państwa

"Nowe możliwości dla rozwoju portów musi otworzyć żegluga śródlądowa, czyli droga wodna E-30, a przede wszystkim E-40 jako połączenie Europy z Azją. Jeżeli to nie zostanie dopięte, to nie pojawią się dodatkowe możliwości rozwojowe dla portów. Nie mówimy tu o dalekiej przyszłości, ale perspektywie następnych 10 lat, kiedy nowe ciągi komunikacyjne będą mogły zwielokrotnić masę ładunkową w polskich portach" - tłumaczył Gróbarczyk.

Poinformował, że "rewitalizacja drogi wodnej E-40 to koszt ok. trzydziestu kilku miliardów złotych". "W świetle funduszy, które są obecnie wydawane na drogi, to nie jest aż tak przerażająca kwota" - dodał.

Autostrada wodna E-40 ma prowadzić z Gdańska w górę Wisły, następnie do Terespola i dalej przez Brześć do Prypeci, a potem Dnieprem do Morza Czarnego.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Gróbarczyk: Bez rozwoju gospodarki morskiej nie będzie reindustrializacji Polski

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!