REKLAMA

CPK będzie miał problem. Pomogą Chińczycy?

  • wnp.pl
  • Autor: wnp.pl
  • 22 września 2017 15:03
CPK będzie miał problem. Pomogą Chińczycy? Budowa CPK może kosztować nawet 34,9 mld zł. (fot. pixabay)

Nawet jeśli Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Baranowie powstanie, to bardzo trudnym zadaniem będzie stworzenie dla niego atrakcyjnej siatki połączeń. A bez tego może się okazać, że ta szacowana na ponad 30 mld złotych inwestycja będzie pozbawiona sensu.

Duży port lotniczy to ogromny organizm. Te największe generują nawet ponad 100 tys. miejsc pracy. Nic więc dziwnego, że lotniska to bardzo cenione składniki gospodarki. Problem w tym, że aby dobrze funkcjonowały, muszą mieć dobrą ofertę - czytaj liczne połączenia. I tu zaczynają się schody. Trudno wskazać bowiem coś, co mogłoby przyciągnąć linie lotnicze do planowanego portu. Czy mamy jakieś przewagi konkurencyjne?

To, co łączy największe porty lotnicze na świecie, to fakt że są portami macierzystymi wielkich linii lotniczych. Trudno sobie wyobrazić londyński Hethrow bez British Airways, paryskie lotnisko im. Charlesa de Gaulle’a bez Air France, czy sięgając dalej, hongkoński Chek Lap Kok bez Cathay Pacific, a singapurskie Changi bez Sinagpore Airlines. Mianownik jest zawsze ten sam. Duży port lotniczy jest zarazem hubem dla dużego przewoźnika, istnieją wyjątki od tej reguły, ale raczej nieliczne i w określonych okolicznościach.

W przypadku CPK, którego budowa planowana jest w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego, naturalnym gospodarzem będzie najpewniej LOT. Pytanie tylko: czy to nie za mały przewoźnik?

Czytaj więcej na wnp.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

Skomentuj

  • Brak komentarzy.



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA