XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Budżet Ministerstwa Środowiska w 2016 r.: 333 proc. wzrost dochodów z handlu emisjami gazów cieplarnianych

Budżet Ministerstwa Środowiska w 2016 r.: 333 proc. wzrost dochodów z handlu emisjami gazów cieplarnianych
Handel emisjami to od lat najważniejszy mechanizm w walce o ochronę środowiska /fot.fotolia/

- Dochody budżetu MŚ na 2016 r. zaplanowano w wysokości przekraczającej 2 mld 72 mln zł. Stanowi to 99 proc. dochodów ujętych w ustawie budżetowej na 2015 r. Dlaczego jest tak mało zmian? Projekt ustawy budżetowej, który został przygotowany przez poprzedników, jest bardzo interesujący. Znalazło się w nim też szereg ciekawych rozwiązań - mówił Wojciech Skurkiewicz (PiS), poseł koreferent na posiedzeniu sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.

Jako najbardziej interesujący Skurkiewicz wymienił zapis zakładający przychody budżetowe w wysokości 1 mld 269 mln zł, czyli ponad połowę planowanych dochodów, ze sprzedaży emisji gazów cieplarnianych.

To wzrost w stosunku do roku 2015 aż o 333 proc. Ministerstwo Środowiska podtrzymuje te deklaracje. Przyznaje, że planuje zgłosić w tym roku do sprzedaży ponad 40 mln uprawnień do emisji przyjmując cenę 7,77 euro za uprawnienie , czyli tyle, ile cena ta wynosiła w lipcu 2015 r. przy kursie 4,03 za euro.

- System handlu emisjami CO2 jest jednym z mechanizmów wynikających z protokołu z Kioto. Pozwala nam wywiązać się ze zobowiązań co do ochrony klimatu wobec krajów UE – mówił Jan Szyszko, szef resortu ochrony środowiska po powrocie ze szczytu klimatycznego w Paryżu.

Takie podejście możemy jednak stosować jeszcze tylko przez kilka lat - problem pojawi się już na początku przyszłej dekady. Dlaczego? Niektórzy brukselscy eksperci od lat bowiem przekonują, że dla naszego kraju najlepsze byłoby wyjście z systemu handlu emisjami po 2020 r. i uzgodnienie z UE własnej drogi ograniczenia emisji. Jesteśmy jednak temu przeciwni.

W handlu emisjami nie pomoże nam system rezerwy stabilności rynkowej (MSR), przyjęty przez KE w połowie 2015 roku. Zakłada on redukcję niewykorzystanych jednostek emisji CO2 w celu utrzymania ich wysokiej ceny. Początkowo miał on wejść w życie w 2021 roku, został jednak przyśpieszony o dwa lata. Przy sprzeciwie m.in. Polski.

Zdaniem ekspertów takie rozwiązanie sprzyja najsilniejszym krajom członkowskim UE, osłabiając przewagę konkurencyjną Europy Centralnej, zarówno na europejskim rynku wewnętrznym, jak i na rynkach globalnych.

Sztuczne utrzymywanie wysokich cen jednostek emisji CO2 sprawi, że nie będziemy w stanie konkurować z resztą świata na równych zasadach. Polski rząd zapowiedział skierowanie skargi do Trybunału Sprawiedliwości UE na wprowadzenie tego mechanizmu.

- Może być i tak, że ta optymistyczna wersja dochodów okaże się pesymistyczna. Wszystko zależy od tego, w jakim czasie uprawnienia będą sprzedawane, jaka będzie koniunktura na obrót nimi na rynku europejskim oraz w jaki sposób będzie odbywała się ich sprzedaż. Czy będzie to procedura systematyczna, czy jednorazowa, w momencie najlepszej koniunktury – gasił optymizm Skurkiewicz.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (2)

Do artykułu: Budżet Ministerstwa Środowiska w 2016 r.: 333 proc. wzrost dochodów z handlu emisjami gazów cieplarnianych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!