REKLAMA

Bruksela: Polska stara się o dłuższy termin składania wniosków o dopłaty rolnicze

  • Autor: PAP/GP
  • 08 kwietnia 2016 18:15
Bruksela: Polska stara się o dłuższy termin składania wniosków o dopłaty rolnicze Unia Europejska dopłaca do produkcji rolnej. (fot.:pixabay.com)

• Polska stara się, by Komisja Europejska umożliwiła nam wydłużenie okresu składania wniosków o unijne płatności dla rolników.
• W poniedziałek temat ten będą omawiać ministrowie rolnictwa "28".

Według źródła zbliżonego do holenderskiej prezydencji Polacy mają pewne trudności.

Rząd tłumaczy, że występuje o przesunięcie ostatecznego terminu składania wniosków, by dać rolnikom więcej czasu na przyswojenie nowych zasad i poprawne wypełnienie pism.

- Jest to dla Polski ważna kwestia, ponieważ w związku z wprowadzeniem w 2015 r. nowego systemu wsparcia bezpośredniego (...) wnioski o płatność zawierają więcej elementów i są bardziej obszerne - argumentuje w ujawnionym przez prezydencję piśmie nasz rząd.

Według rozmówców opóźnienia związane są ze zmianami kadrowymi, do których doszło w zarządzającej środkami unijnymi Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Na początku roku w ARiMR zmieniono wszystkich dyrektorów regionalnych oraz większość (ponad 300) kierowników biur powiatowych, którzy akceptują wnioski od rolników.

- Nie było komu podpisywać dokumentów - mówi znający sprawę urzędnik.

ARiMR podkreśla, że prośba do KE o wydłużenie terminu przyjmowania wniosków została złożona w tym roku, tak samo jak w ubiegłym.

- Drugi rok funkcjonuje zreformowana Wspólna Polityka Rolna. System jest skomplikowany, dlatego chcemy dać rolnikom więcej czasu - powiedziała rzeczniczka agencji Agnieszka Szymańska.

Polska skierowała pismo w tej sprawie do Komisji Europejskiej w marcu, jednak do tej pory nie uzyskała pozytywnej odpowiedzi.

Dlatego Warszawa zdecydowała się wystąpić do holenderskiej prezydencji, by ta włączyła tę kwestię do spotkania unijnych ministrów ds. rolnictwa, którzy spotykają się w poniedziałek w Luksemburgu.

Jak poinformowały źródła w Brukseli, Polska liczy w tej sprawie na wsparcie Francuzów, którzy też mają problemy i będą chcieli wydłużenia terminu przyjmowania wniosków.

W 2015 r. wnioski o przyznanie dopłat bezpośrednich złożyło 1 mln 355 tys. rolników. Łączna kwota wypłat to 14,5 mld zł.

Teoretycznie rolnicy powinni złożyć wnioski do połowy maja; jeśli zrobią to później, będą musieli płacić kary. Władze w Warszawie starają się o wydłużenie tego terminu o miesiąc.

Szef Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Daniel Obajtek poinformował w czwartek, że z dopłat bezpośrednich wypłacono dotychczas ok. 10,5 mld zł. Cała koperta jest o 4 mld zł większa.

Skomentuj (1 komentarzy)

  • Państwo bezprawia złudzi 2016-04-08 21:02:41
    Gdzie tez ziemie rolne w gminach złodzieje którzy jeszcze chcą wyłudzić pieniądze z Unii Europejskiej. Celem dobra porządku prawnego ujawniłem największą w historii powojennej Polski „Aferę Gruntową” zwracałem uwagę iż zgodnie zapisami w Konstytucji RP w ostatnich latach dochodziło do łamania praw człowieka, właściciel gruntów jako stron postępowania w obrębach gmin, w tym olbrzymich malwersacji finansowych podtrzymywanych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, starostów powiatowych odpowiedzialnych w zakresie zadań związanych administracją Rządową, poniżej sześć punktów z pisma Starostwa Powiatowego Chełmie sposób przeprowadzenia modernizacji gruntów rolnych z środków Unijnych przeznaczonych przez Marszałka Województwa Lubelskiego gdyż, w pozostałych powiatach i województwach sposób zmian oznaczeń gruntów rolnych wszystkich klas w obrębach gmin z oznaczenia „R” na „B” budowlane w przełomie 2012-2013roku był bliźniaczym, powyższe potwierdzają mapy klasyfikacyjne gruntów jak i mapy w zasobach geodezyjno kartograficznych
    Symbol pisma OR.1510.5.2013 z dnia 25czerwca 2013roku.

    1. Informacja o rozpoczęciu prac geodezyjnych oraz trybie postępowania została podana do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie jej na okres 14 dni w siedzibie Starostwa Powiatowego w Chełmie (od dnia 27.06.2011r. do 15.07.2011r.). Ponadto w celu dotarcia do jak największej liczby mieszkańców informację wywieszono w Urzędzie Gminy Chełm, przekazano sołtysowi wsi oraz ogłoszono w prasie lokalnej ( w gazecie Nowy Tydzień Chełmski w dniu 27 czerwca 2011r.).
    2. Informacja o terminie i miejscu wyłożenia projektu operatu opisowo-kartograficznego z modernizacji ewidencji gruntów i budynków została wywieszona na okres 14 dni ( od dnia 22.06.2012 r. do dnia 09.07.2012 r.) w siedzibie Starostwa Powiatowego w Chełmie oraz ogłoszona w prasie o zasięgu krajowym (ogłoszenie ukazało się w dniu 22.06.2012 r. w Gazecie Wyborczej ). Ponadto w celu przekazania informacji o wyłożeniu w/w projektu ,mieszkańcom, zwrócono się pismem do sołtysa wsi Pokrówka z prośbą o wywieszenie w/w zawiadomienia na tablicy ogłoszeń sołectwa.
    3.Wyłożenie projektu operatu opisowo- kartograficznego z modernizacji ewidencji gruntów i budynków w obrębach Pokrówka i Strupin Łanowy, podczas którego każdy, czyjego interesu prawnego dotyczą dane ujawnione w projekcie operatu, mógł zgłaszać uwagi do tych danych, odbyło się w dniach 9 do 27 lipca 2012r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Chełmie.
    4. Uwagi zgłoszone do projektu były rozpatrywane o przyjęciu lub odrzuceniu przez uprawnionego pracownika Startowa Powiatowego przy udziale wykonawcy prac geodezyjnych i kartograficznych.
    5.Po upływie terminu wyłożenia projektu operatu opisowo-kartograficznego stał się operatem ewidencji gruntów i budynków. Informację o tym Starosta Chełmski ogłosił w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego ( Dz. U. z dnia 11 września 2012, poz.2639).
    6.Każdy,czyjego interesu prawnego dotyczą dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków ujawnione w operacie opisowo-kartograficznym mógł w terminie 30 dni od daty ogłoszenia czyli do dnia 11 października 2012r. zgłaszać zarzuty do danych. Zarzuty te Starosta rozstrzygał w drodze decyzji.

    Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 06 listopada 2009 roku sygn. Akt IV S.A./W a 1407/09 „Stosownie do art. 28k.p.a stroną jest każdy czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Źródłem interesu prawnego, o którym mowa w art28k.p.a mogą być przepisy prawa cywilnego, w szczególności prawa rzeczywistego. Interes w załatwianiu sprawy zmiany przeznaczenia na cele nierolnicze gruntów rolnych mają zatem ich właściciele. Decyzje w przedmiocie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze związana jest z wykonywaniem prawa własności nieruchomości. Jej brak ogranicza dysponowanie własnością, gdyż utrudnia obrót nieruchomościami, czy też uniemożliwia ich zabudowę. W związku z tym stwierdzić należy, że stronami w rozpoznawanej sprawie byli także wszyscy właściciele(wieczyści użytkownicy) działek wchodzących w skład spornego obszaru” W uzasadnieniu Wyroku z dnia 25 stycznia 2011roku sygn. Akt II OSK 148/10 Najwyższego Sądu Administracyjnego orzekł „ zgoda o której mowa w art.7 ust 2 następuje w formie decyzji administracyjnej gdyż rozstrzyga sprawę co do jej istoty, a więc spełnia wymogi z art. 104 Kpa” Podobnie jak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny Wyrok z dnia 23.06.2010roku sygn. akt II OSK 1017/09" W ocenie NSA zasadnie Sąd pierwszej instancji uznał, że właściciel takiego gruntu ma przedmiot strony w postępowaniu o zmianę przeznaczenia gruntu na cele nie rolnicze"

    Znowelizowane przepisy miały rozwiązać problemy w orzecznictwie Sądów Administracyjnych poprzez dodanie w art. 7 ustęp 3a, który jednoznacznie określa strony w postępowaniu o udzielenie zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych gdzie, stroną jest Wójt. Burmistrz lub Prezydent miasta, mające na celu zatuszowanie gigantycznych przestępstw gospodarczych co dowodzi podpisana nowelizacja ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych z 2013roku poz503,która w powyższym niema zastosowania z uwagi iż prawo nie działa wstecz. Naruszono Nasze dobra osobiste, nie uchwalono tym samym odpowiednich uregulowań prawnych o rekompensatach finansowych należnych w danych okolicznościach wszystkim właścicielom działek budowlanych, budynków wcześniej nabytych w obrębach miast w związku z obniżeniem ich wartości art. 231§1 k.k.(celowe i świadome działanie na szkodę interesu publicznego lub prywatnego). Art. 64 Konstytucji z art. 21 ustęp 1 co potwierdza podmiotowość stron postępowania , zasada ochrony własności jako zasada działania Państwa.

    Standard & Poor's obniżyło rating Polski do poziomu BBBplus z uwagi iż, budżet Państwa Polskiego na rok 2016 uchwalony przez PO-PSL budzi uzasadnione wątpliwości co do przychodów z podatków od obrotu gruntami, zauważono słusznie świadomą nieudolność Urzędów Skarbowych Polskich działających w układzie samorządowym na szkodę Skarbu Państwa Polskiego, potwierdzony bark wpływów środków finansowych należnego VAT od obrotu gruntami ”B” do ceny rynkowej w obrębach gmin. Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygał sprawy dotyczące opodatkowania VAT sprzedaży nieruchomości od wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE (TUSE) z 15 września 2013roku w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10 powyższe działania marketingowe wykroczyły poza zwykłe formy sprzedaży. Wyrok Najwyższego Sądu Administracyjnego z dnia 09.11.2011roku sygn. Akt I FSK 1655/11 potwierdził, iż nie z ich inicjatywy doszło do zmiany planu zagospodarowania przestrzennego" nie dokonali też czynności z uzbrojeniem tych działek. Skoro sam fakt
    sprzedaży tych gruntów przez rolnika sprzedając te grunty jest podatnikiem podatku VAT "



REKLAMA

Znajdź swojego posła i senatora

LUB
Polityka rozbudza emocje, jakich dawno nie było? Oceniaj i komentuj działania i wypowiedzi posłów i senatorów z podziałem na okręgi i komitety. Twój głos zawsze się liczy!
REKLAMA