• Zwolnienie stoczni z podatku VAT, wybór między CIT a zryczałtowanym 1-proc. podatkiem od wartości sprzedanej produkcji - zakłada projekt ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego, do którego dotarła PAP.
• Projekt przewiduje także możliwość rozszerzenia specjalnej strefy ekonomicznej i objęcie nią stoczni.
• Nowe przepisy, które przygotowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, miałyby wejść w życie 1 stycznia 2017 r.
W niedawnym wywiadzie dla PAP wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej odpowiedzialny za przemysł stoczniowy Paweł Brzezicki mówił, że resort zakłada, iż w pierwszym roku funkcjonowania ustawy przyniesie ona ok. 5 tys. nowych miejsc pracy w przemyśle stoczniowym, a obroty związane z zakupem części do budowy statków wzrosną od 1,5 mld zł do 2 mld zł.
Projekt zakłada, że stocznie będą mogły płacić albo CIT albo zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc. "Opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji podlega przedsiębiorca prowadzący działalność polegającą na budowie gotowych do eksploatacji statków (…)" - czytamy w projekcie.
Jeśli stocznia będzie realizować przebudowę statku, będzie mogła skorzystać ze zryczałtowanego podatku - pod warunkiem, że przebudowa spełnia takie warunki jak: ma wartość całkowitą co najmniej 5 mln euro; polega na zmianie przeznaczenia statku lub zmianie źródła napędu; przeprowadzona jest w całości przez przedsiębiorcę, który występuje o zryczałtowany podatek.
Jak wskazano w projektowanych przepisach, wybór opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji następować będzie przez złożenie przez przedsiębiorcę oświadczenia według wzoru - ustalonego przez Ministerstwo Finansów - o wyborze takiego opodatkowania.
"Oświadczenie składa się do organu podatkowego właściwego w sprawach zryczałtowanego podatku od wartości sprzedanej produkcji, którym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby przedsiębiorcy (…). Oświadczenie składa się w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, w którym przedsiębiorca kontynuuje działalność, (…) a jeżeli przedsiębiorca rozpoczyna wykonywanie tej działalności w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności" - wskazano w projekcie.
Jak zapisano w projekcie, stocznia - jeśli zdecyduje o płaceniu zryczałtowanego podatku - nie będzie mogła zmienić decyzji przez trzy lata.
Kolejne rozwiązanie, które zakłada projekt, to zwolnienie stoczni z płacenia podatku VAT dostawcom elementów do budowy statków.
Projekt ustawy stoczniowej pomoże odbudować przemysł okrętowy
Projekt ustawy stoczniowej tworzy ramy, pozwalające na odbudowę przemysłu okrętowego - powiedział w poniedziałek szef resortu finansów Paweł Szałamacha, który wraz z ministrem gospodarki morskiej Markiem Gróbarczykiem przedstawił w Szczecinie założenia udogodnień dla firm produkujących statki.Projekt ustawy - podkreślił Szałamacha - ma wsparcie resortu finansów i przewiduje ułatwienia podatkowe w podatku dochodowym i VAT.
"Robimy pierwszy krok, by odwrócić negatywne wydarzenia, zmienić rzeczywistość gospodarczą polskiego wybrzeża. Przedstawiamy zręby projektu ustawy, która da szansę na odbudowę przemysłu stoczniowego" - dodał minister finansów.
"Rząd robi swoją część roboty, ale oczywiście (...) później ta szansa musi być wykorzystana przez konstruktorów, inżynierów, armatorów i same stocznie. Zaangażowanie ludzi, ich pasja i ich wsparcie jest tutaj konieczne. My damy tę możliwość w postaci ułatwień podatkowych w podatku dochodowym, w podatku VAT-owskim, ale później konieczna jest właśnie rola tych czynników społecznych, biznesu, zaangażowanie całej społeczności" - mówił Szałamacha.