zmiana Konstytucji bedzie polegała na umocowaniu wladztwa GIP PIP w art. 24 ustawy zasadniczej. Pozostałe zmiany bedą kosmetyczne. [...] art. 107, ust. 4 i 5 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. Nr 89, poz.589) jest niezgodny z opinią prawną Biura Analiz Sejmowych, o uprawnieniach GIP - Druk 712 z dnia 21 lipca 2006r.
[…] Egzamin państwowy jako jeden z warunków dostępu do służby publicznej musi być regulowany aktami prawa powszechnie obowiązującego (ustawą i ewentualnie rozporządzeniem).
Zgodnie z art. 92 ust. 1 Konstytucji RP „Rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie.
Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu”. Główny Inspektor Pracy nie należy do organów wskazanych w Konstytucji, a przeto nie może zostać upoważniony do wydawania aktów powszechnie obowiązujących[...].
Trybunał Konstytucyjny orzekł w – sygn. K. 1/99 (OTK ZU Nr 2 (32) 2000, poz. 59, str. 245, iż wygaszanie stosunków pracy tylko wtedy, gdy nastąpi potrzeba zabezpieczenia innych niż ochrona pracy, konkurencyjnych wartości konstytucyjnych” .
Międzynarodowa Organizacja Pracy, uznała ochronę trwałości stosunku pracy za jedną z idei kierunkowych prawa pracy na świecie, „Praca jest jedynym źródłem zdobywania środków do utrzymania, nie można jej oceniać według kupieckiej miary praw