Uniwersytet Jagielloński badał dokładność sondaży przedwyborczych. Na podstawie uzyskanych wyników przyznano Złoty Puchar Pytii. Za najdokładniejsze badania uhonorowano firmę TNS Polska.
Badania, uznane na najdokładniejsze, przeprowadził ośrodek badań TNS Polska. Wyróżnienia otrzymały odpowiednio sondażownie IBRIS i Estymator.
Kluczem o jaki oparto badania były sondaże przedwyborcze, opublikowane na miesiąc przed wyborami do sejmu i senatu. Jeśli ośrodki przeprowadziły więcej niż jeden sondaż w tym okresie, uwzględniono tylko ostatnie badanie.
Rywalizowały badania dziesięciu podmiotów: Ariadna, CBOS, Estymator, GfK Polonia, IBRIS, IPSOS, Millward Brown, PP / ROBOP, TNS Polska i Viavox Call Contact Center. Przy ocenie trafności sondażu brane były pod uwagę wyniki ośmiu komitetów wyborczych, zarejestrowanych w całym kraju oraz zbiorczy wynik pozostałych komitetów.
Gala przyznania nagrody Złotego Pucharu Pytii odbyła się 24 listopada.
Najnowsze sondaże można znaleźć w zakładce na naszym portalu Parlamentarny.pl.
II edycja konkursu
Rywalizację organizuje Centrum Badań Ilościowych nad Polityką Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest to młoda, naukowa inicjatywa. Pierwszą edycję zorganizowano w pierwszej połowie tego roku – po wyborach prezydenckich. Kapituła przyznała wówczas Miedziany Puchar Pytii firmie IBRIS. Złoty Puchar Pytii otrzymała firma PP/ROBOP. Wyróżnienia trafiły w ręce CBOS i Millward Brown.
Pytia to to wieszczka świątyni Apollina w Delfach. Wieszczyła przyszłość wpadając w trans. Nazwa wyróżnienia, przyznawanego przez naukowy instytut UJ, nawiązuje do konieczności rozszyfrowywania słów pytii przez grono kapłanów.
KOMENTARZE (1)
Do artykułu: Sondaże wyborcze: Wybrano najlepszy ośrodek badań opinii