Sondaż: Polacy czerpią informację z telewizji, ale jej pozycja słabnie

Sondaż: Polacy czerpią informację z telewizji, ale jej pozycja słabnie
Tylko jedna piąta (20 proc.) Polaków byłaby gotowa płacić za dostęp do wiarygodnych informacji. (fot.: Jana Vanden Eynde/flickr.com/CC BY 2.0)

• Polacy czerpią wiadomości głównie z telewizji, a dopiero potem z portali informacyjnych i innych źródeł.
• Dla zdecydowanej większości dostęp do wiarygodnych informacji jest ważny, ale tylko co piąty byłby skłonny za nie płacić - wynika z sondażu TNS Polska.

Głównym źródłem informacji dla 71 proc. Polaków są telewizyjne programy informacyjne. W ubiegłym roku to źródło informacji wskazało 81 proc. badanych, czyli o 10 punktów procentowych więcej niż obecnie - zwraca uwagę ośrodek.

Z portali informacyjnych, które są drugim najpopularniejszym źródłem informacji, korzysta 29 proc. Polaków (o 4 p.p. mniej niż przed rokiem). Respondenci uzyskują też informacje od rodziny, przyjaciół oraz znajomych (24 proc., o 1 p.p. więcej niż w 2015 r.), z radia (16 proc., spadek o 8 p.p.) lub wydanej na papierze prasy codziennej (15 proc., o 5 p.p. mniej niż w 2015 r.).

Portale informacyjne cieszą się większą popularnością wśród osób młodych (w wieku 15-39 lat), niż wśród starszych (w wieku 40 i więcej lat). Podobnie jest w przypadku serwisów społecznościowych i forów internetowych - są one zdecydowanie częstszym źródłem informacji dla osób w wieku 15-29 lat niż starszych - wskazuje TNS Polska.

Przeczytaj: Wojna hybrydowa NATO niestraszna? Szef MON twierdzi, że tak

Według sondażu dla zdecydowanej większości Polaków (83 proc.) dostęp do wiarygodnych informacji jest ważny. Ośrodek podkreśla jednocześnie, że im wyższe wykształcenie, tym częstsze przekonanie o tym, że taki dostęp jest istotny.

Z ankiety wynika jednak, że tylko jedna piąta (20 proc.) Polaków byłaby gotowa płacić za dostęp do wiarygodnych informacji, a 11 proc. zapłaciłoby nie więcej niż 5 zł. Zdecydowana większość (81 proc.) jest przeciwna płaceniu za wiarygodne informacje.

Według ośrodka ponad połowa Polaków deklaruje, że interesuje się niemal wszystkim: zarówno kulturą i rozrywką (65 proc.), polityką krajową (59 proc.), sportem (56 proc.), gospodarką (54 proc.), pracą i edukacją (54 proc.), nauką i techniką (54 proc.), jak i polityką światową (50 proc.).

Sondaż zwraca uwagę, że w porównaniu z ub. rokiem w 2016 r. zmalała liczba osób zainteresowanych poszczególnymi tematami, m.in. takimi jak: praca i edukacja (7 punktów różnicy), kultura i rozrywka (4 p.p. różnicy), a także gospodarka (4 p.p. różnicy).

Przeczytaj: Sejm zmienił zasady określające immunitet

Podobnie jak przed rokiem mężczyźni częściej niż kobiety deklarują zainteresowanie niemal wszystkimi obszarami tematycznymi. Panie częściej niż panowie interesują się kulturą i rozrywką, natomiast temat pracy i edukacji jest tak samo ciekawy dla jednych, jak i dla drugich - zauważa TNS Polska. Większe zainteresowanie poszczególnymi tematami przejawiają osoby z wyższym wykształceniem niż pozostali badani - dodaje.

TNS Polska przeprowadził badanie między 4 a 9 marca 2016 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1011 mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat metodą wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo.

 

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sondaż: Polacy czerpią informację z telewizji, ale jej pozycja słabnie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!